top of page

Zlatibor

Zlatibor környékének látnivalói

A képre kattintva galéria nyílik meg!

Első montenegrói utunkon, 2006-ban jártam először Zlatiborban. Mi is éjszakázni álltunk meg itt, mit sem sejtve, hogy hol vagyunk. Az utazás tervezésekor azt nézegettem, hogy hol vannak szálláshelyek a Budapest-tengerpart táv között félúton. A másik szempont az volt, hogy közel legyen Mokra Gora, mert a következő napon terveztünk egy kisvasutazást – mielőtt továbbindultunk volna dél felé.

Így esett a választás Zlatiborra. Ekkor még igen keveset tudtam a területről, sőt, a rendelkezésemre álló országtérképen nem is találtam meg az üdülőközpontot. Az azonos nevű hegység neve ugyan ott díszelgett a térképen, ám középpontjában egy pötty „Partizanska Vode” néven szerepelt. Nos, az utazás során kiderült, hogy Zlatibor egy apró településekből álló egyveleg, aminek a középpontja Partizanska Vode, mai nevén Kraljeve Vode; egy boltokból, szállodákból, piacból összetevődő üdülőközpont.

Nem érthető teljesen? Zlatibor egy hegység Nyugat-Szerbiában (hasonlóan a Zlatar-hegységhez), amelynek turistaközpontját is egyszerűen Zlatiborként emlegeti a köznyelv (pedig az üdülőközpont hivatalos megnevezése Kraljeve Vode). Zlatibor szerepel az oda induló buszok tábláján is. Az üdülőközpont tényleg egy turistacentrum: nagy a nyüzsgés télen-nyáron; sok ember – sok bolt – sok szálláshely… De mint klimatikus gyógyhely, szanatóriuma is van. Télen sokan itt szállnak meg azok közül, akik a közeli Tornik sípályáit keresik fel. De nyáron is forgalmas, hiszen a környező helyeken számos látnivaló akad és több túraútvonal is felvezet a közeli ezernéhányszáz méter magas csúcsokra.

A központban van a buszállomás, ahonnan az ország minden szegletébe indulnak járatok; Užicébe pedig szinte félóránként van busz. A boltok, éttermek és grillbüfék illetve szállodák egyvelege között megbújik egy fenyőfák övezte kis tó. A tavat nyáron fürdőzésre, télen korcsolyázásra használják. Ennél többet maga a központ, azaz Zlatibor nem ad.

Ám a környéken megéri időzni és felkeresni Sirogojno múzeumfalut vagy a Stopića-barlangot. Felmászhatunk a Glavrudža (1082 méter) csúcsán található emlékműhöz is, de nagyobb túrát tehetünk a Čuker vagy a Čigota csúcsaira is. Zlatibort pedig bázisként is használhatjuk, ha Mokra Gorát, a Tara Nemzeti Parkot vagy a Zlatar-hegységet szeretnénk felkeresni.

Zlatibor központ megközelítése: Az üdülőközpont szinte közvetlenül a Belgrád-Užice-Podgorica főútvonal mellett található, Užicétől délre. A főútról a leágazást több tábla is jelzi.

Autóbusszal Szerbia minden nagyobb városából megközelíthető közvetlen járatokkal, de a Belgrádból a montenegrói tengerpart felé közlekedő buszok némelyike is megáll itt. Užicéből naponta két tucat busz indul ide, némelyik távolsági járat, de vannak helyi járatok is, amelyek kisbuszok. Ellentétes irányban is számos járat közül válogathatunk. A buszforduló (Zlatiborban) a központban van, a piac melletti nagy autóparkoló közvetlen szomszédságában.

Aki kombinálná a vonatot és a buszt, annak az Užicéig történő vonatozást javaslom, mert a Zlatibor nevű vasútállomás több mint 10 km-re van az üdülőközponttól és ott semmilyen tömegközlekedés nincsen!

Érdekességek Zlatibor környékén

Sirogojno: egy XIX. századi hegyvidéki szerb falu aprólékos rekonstrukciója, a mi szentendrei skanzenünkhöz hasonló szabadtéri néprajzi múzeum. A lakóház, a vendégház, a friss házasok részére fenntartott kunyhó, a tehenészet, a magtár, a kovácsműhely és az állatok legelője mind élethűen van megalkotva és berendezve.

Sétálhatunk egyet és ha megéheztünk, tradicionális szerb ételeket kóstolhatunk, amelyet illik egy rakijával leöblíteni.

Stopića-pećina (azaz barlang): Ha Sirogojno-ban járunk már csak egy kis kitérő ez a látogatható barlang. Az útról tábla jelzi a barlang helyét, de az autónkat a keskeny aszfaltút szélén kell hagyni és pár száz métert a kiépített ösvényen kell megtennünk. Az ösvény végén van a barlang hatalmas bejárata és a jegypénztár.

Ottjártamkor áramszünet volt a környéken, így nem sokat láttam a barlangból. A Balkánon vagyunk, nincs semmi gond, ha nem működik a barlang kiépített világítása! Kaptunk fejenként egy hatalmas elemlámpát és elindulhattunk a barlang felfedezésére önállóan, vezetés nélkül. Végig ki van építve a barlang, betonúton lehet körbejárni és korlátok is segítik a közlekedést. Amikor kijöttünk újra a fényre, a pénztáros úr egy kupica házi főzésű pálinkával várt – kárpótlásul.

Megközelítése: Užicétől 30 km-re, a Belgrád-Podgorica főúttól 19 km-re van a barlang. Az Užice és Sirogojno közötti út vezet el a barlang közelében, ezen tábla jelzi a helyszínt. Tömegközlekedéssel nem, csak Zlatiborból taxival érhető el. Én így voltam, a taxisofőr megvárt a barlang közelében és útközben többször megállt a szebb helyeken.

A barlang tavasztól őszig mindennap látogatható, 9:30 és 19 óra között. Információim szerint télen is nyitva van; 2013-ban október 1-je után 9:30 és 17 óra között volt látogatható.

Bővebb információ: http://www.zlatibor.org.rs/node/88

Glavudža hegycsúcs: A csúcs kb. 5 km-re van Zlatibor központtól, jelzett és kiépített sétaút vezet fel rá. Tetejéről – szép időben – gyönyörű a kilátás a környékre és a Čigota hegycsúcsára. A hegycsúcson egy hatalmas partizánemlékmű áll, az 1941-ben itt megsebesült partizánok emlékére. A séta időtartam oda-vissza kb. 2-2 és fél óra. A központból a szanatórium irányában kell elhagyni a lakott területet.

A térségben - a felsoroltakon túl - számos csúcs és vízesés van, amelyet érdemes felkeresni, legnevezetesebb a Vodopad Gostilj (Gostilj vízesés), itt azonban még nem jártam, ezért nem írok róla.