top of page

Szent Naum kolostor (Monastery of Saint Naum; Manastir Sveti Naum)

Kolostor az Ohridi-tó délkeleti szegletében: Sveti Naum (Szent Naum)

A képre kattintva galéria nyílik meg!

Szent Naum utazásai során egyszer egy gazdag ember birtokán töltötte az éjszakát. A vagyonos birtokos elpanaszolta neki, hogy boldogtalan, mert a lánya kopasz. Erre Szent Naum hajat csináltatott a lánynak, az apa pedig hálája jeléül a szentnek adományozta birtokát. Ezen a helyszínen építette fel kolostorát Naum 905-ben.

Nem tudjuk, hogy a legenda igaz-e vagy sem, de az biztos, hogy az Ohridi-tó délkeleti oldalán, az albán határ mellett álló Szent Naum kolostor igen fontos ortodox zarándokhely.

A halála után szentté avatott Naum a IX.-X. század fordulóján tevékenykedő író volt, Szent Cirill és Metód tanítványa, aki a cirill ábécé fejlesztésében is részt vett Ohridi Szent Kelemen mellett. Az ohridi óegyházi szláv iskola vezetője is volt (Ohridi Szent Kelemen munkássága után).

A X. században emelt, eredeti templom szinte teljesen elpusztult az évszázadok viharában; a mai kolostor nagy része a XVI. században épült. Naum sírja az oldalkápolnában található.

A freskók többségét az 1800-as évek elején festették.

Akár a kolostor melletti kikötő vagy a távolabbi autóparkoló felől közelítünk, furcsa rikoltozó hangok ütik meg a fülünket. Amint belépünk a kolostor kapuján, az udvaron megpillanthatjuk e hangok forrását: a pávákat. A templom körüli téren ugyanis tucatnyi páva mászkál és hangoskodik.

A kolostorudvarról pazar a kilátás az Ohridi-tóra, hiszen a zarándokhely a tó fölé magasodó sziklás részen áll. Ha megcsodáltuk a panorámát, lépjünk be a templomba és nézzünk körül. A kegytárgyakat árusító papnál lehet belépőt váltani, de nem mindenkitől szedik be a díjat, engem például ingyen beengedett és még a templombelső festményeiről is mesélt.

Szent Naum kolostora mellett még három kis ortodox templom található. Ezeket egy kb. órás séta keretében fel is fedezhetjük, hiszen ha elindulunk a Fekete Drim (Crn Drim) partja mellett vezető jelzett túraösvényen, mindhármat érintjük.

A Fekete Drim folyó itt, Szent Naum kolostora közelében, a Galičica-hegység lábánál ered. A jelzett turistaösvény a kis folyó forrásvidéke mentén kanyarog, láthatjuk a földből kibugyogó vizet és a hely gazdag növényvilágát. Ha szerencsések vagyunk, görög teknőssel is találkozunk, ami gyakori az Ohridi-tó partvidékén és a közeli hegyek lejtőin.

A Fekete Drim amúgy a Szent Naum kolostor mellett ömlik a tóba (ha a parkoló és bazársor felől közelítünk, át is megyünk a hídján) és Sztruga (Struga) városánál lép ki abból.

A jelzett sétaút a honvédség tulajdonában álló kemping mellett, közvetlenül a Szent Petka templom (Church of Saint Petka; Crkva Sveti Petka) kapujánál kezdődik. Kezdetben köves út vezet minket, ami később egy ösvénnyé keskenyedik. A Fekete Drim párás, dús növényzetű partján kanyargunk, majd érintjük a csendesebb és meghittebb Szűz Mária templomot (Church of Holy Mother of God; Crkva Presveta Bogorodica). Mögötte lemehetünk a Fekete Drim forrásaihoz.

Ha folytatjuk barangolásunkat, kicsit elhagyatottabb részen megyünk át, de néhány száz méter múlva újra a folyó forrásainál állhatunk meg pihenni. Ezután már megpillantjuk a Szent Atanáz templomot (Church of Saint Athanasius; Pravoslavna crkva Sveti Atanasij), melynek gyönyörűen parkosított kis kertje van.

Végül egy mezőgazdasági úton vezet jelzésünk és 10-15 perc séta után visszaérünk a Szent Naum kolostor közelében fekvő parkolóhoz és bazársorhoz.

Itt, az ajándékárusok pavilonjaival szemben egy szép, homokos partszakaszon is megpihenhetünk, ám július-augusztusban ez egy zsúfolt strandként funkcionál.

Ha a sétát inkább kihagynánk, a Fekete Drim igen rövid (!), de hajózható részén csónaktúrákat kínálnak a helyiek, sőt a többágú vízfolyás egyik szigetén található étteremben meg is ebédelhetünk.

Szent Naum kolostorának megközelítése:

Autóval és biciklivel az Ohridból a tó keleti partján vezető főutat kell követnünk, kb. 30 km a távolság a város központjától. Az út utolsó harmadában komolyabb emelkedőkre kell számítani.

Tavasztól őszig rendszeres hajóközlekedés is van Ohrid és Szent Naum kikötője között, az időpontokról az ohridi kikötőben kérhetünk információt.

Minibusz-közlekedés is van: A “Pupe Kompani” nevű társaság üzemelteti a minibuszokat, indulási helyük Ohridban a Boulevard Turistička úton lévő megálló (“The cups - coffee to go” kávézó melletti megálló). Ohridból 6:20; 8:25; 11:25; 13:25; 15:25; 18:25 az indulási időpontok (2023-as menetrendi adatok).

Szent Naum kolostoránál az autóparkolóban fordulnak a minibuszok és azonnal indulnak vissza a városba. (Indulási idők: 7:00; 9:10; 12:10; 14:10; 16:10; 19:10)

2023-ban 130 MKD egy útra a jegyár.

Kérésre a sofőr megáll a Csont-öböl Múzeumnál (“The Bay of Bones” Museum), így a kolostor és a vízen úszó kiállítás megtekintése is belefér egy napba!