top of page

Divčibare

Kirándulások Divčibare környékén

A képre kattintva galéria nyílik meg!

Divčibare egy Zlatiborhoz hasonló, hegyvidéki üdülőközpont Szerbia nyugati részén, Valjevotól mintegy 40 km-re délkeletre, átlagosan 980-1000 méteres tengerszint feletti magasságban. Mivel Belgrádtól is csak 120 km-re fekszik, ezért télen-nyáron nagyon népszerű a fővárosiak körében. Sok belgrádinak van itt hétvégi háza, télen pedig sokan ugranak el ide egy hétvégi síelésre. Több, felvonóval rendelkező sípálya található az üdülőközpont közvetlen közelében. Tavasztól őszig pedig a jelzett turistautakon lehet kisebb-nagyobb túrákat tenni a közeli 1000 méter feletti csúcsokra, ahonnan tiszta időben jól látszanak Nyugat-Szerbia hegyvidékei is.

Több nagy szálloda, számos, kisebb kapacitású magánszálláshely és kiadó apartman található az üdülőközpont központjában, ahová autóbusszal is eljuthatunk. Az autóbuszok a központban, a templom és az élelmiszer áruház között fordulnak, itt lehet fel- és leszállni. Buszmegállóra utaló jelzést, táblát és kifüggesztett menetrendet ne keressünk, nincsen!

A Belgrádból (a Lasta buszpályaudvarról) 9 órakor illetve 13:15-kor induló járatok Valjevo érintésével érik el Divčibarét, így Valjevoban is fel tudunk rájuk szállni; 11 órakor illetve 15:15-kor (Valjevo központi autóbusz-pályaudvarán). Valjevotól bő egy órás útra számítsunk, de a buszozás gyönyörű hegyvidéki szakaszon vezet át.

Ellenkező irányban, Divčibare központjából 14:30-kor indul busz Valjevon át Belgrádba, míg a 16:30-as járat csak Valjevoig közlekedik. Menetrendi információ a www.europabus.co.rs honlapon is fellelhető.

Autóval a legegyszerűbb módja a megközelítésnek, ha a Valjevo és Požega közötti 21-es útról teszünk kitérőt. A főútról a leágazást irányjelző tábla mutatja. A leágazás kb. félúton van Valjevo és Kosjerić között. Az elágazástól kb. 10 km az út Divčibaréig. Szintén ezen az úton térhetünk vissza a 21-es útra és folytathatjuk utunkat a montenegrói tengerpart vagy Magyarország irányába.

Kirándulások Divčibarén:

Divčibare és közvetlen környékéről jó minőségű turistatérképet nem lehet kapni, ám a templom mellett található szuvenír tárgyakat és gyertyákat árusító boltban beszerezhető egy - földrajzos szemmel térképnek jó indulattal sem nevezhető - térképszerű kiadvány, amely vázlatosan feltünteti a jelzett útvonalakat (kizárólag cirill betűs szerb feliratokkal). Emellett létezik még egy 1:6500-as méretarányú ortofotó térkép is a területről, de ez nehezebben beszerezhető (ennek angol nyelvű része is van).

Térkép nélkül is útnak indulhatunk, ugyanis a központban (a templommal szemben) elhelyeztek egy vázlatot a környék jelzett turistaútjairól. Ezen túl több helyen is kis fatáblák jelzik az ajánlott útvonalakat, amelyeken feltüntetik azt is, hogy körülbelül mennyi idő alatt juthatunk fel a kilátással is rendelkező csúcsra. Nagy szintkülönbségre nem kell számítani, hiszen Divčibare központja 985 méteres tengerszint feletti magasságban fekszik, a kilátóhelyek pedig kb. 1100 méteres magasságban.

A legtöbb turistaút a központból indul és ide is vezet vissza, ám létezik egy kb. 4-5 óra alatt bejárható jelzett körtúra is, ami felfűzi az összes kilátópontot. A központból kiinduló utakon átlagosan fél vagy egy órás sétával érhetünk el egy kilátóhelyet.

Az 1056 méter magas Golubac csúcsra kb. háromnegyed óra alatt lehet eljutni. A kiindulási irányt a központban tábla jelzi. A templom melletti aszfaltúton kell elindulnunk (ami a Maljen szállóhoz vezet), majd a hotel parkolójánál balra kell fordulnunk. Az aszfaltút hamarosan megszűnik és elhaladunk egy félbehagyott szállodakomplexum torzója mellett.

Balról hétvégi házak, jobbról kisebb fenyves kíséri utunkat. A villanyoszlopokon halványan megtalálhatjuk a Szerbiában megszokott turistajelzést, azaz a piros körben fehér pöttyöt. Kb. 20 perces gyaloglás után széles irtásra érünk, ahonnan már látható úticélunk a Golubac csúcs, amelyen két nagy mobiltávközlési antenna is van. Ezt már csak meg kell célozni és a választott földúton kb. 10 perc alatt feljutunk a csúcsra. Innen elsősorban kelet és észak felé látunk el; megcsodálhatjuk a környező hegyeket (Povlen, Jablanik, Medvednik) és jól rálátunk Divčibare központjára is. Nyugat irányában fenyves erdő akadályozza a szabad kilátást.

templomtól dél felé (a Hotel Pepa irányába) kell elindulnunk, ha a Crni vrh (1096 m) vagy a Velika Pleć (1050 m) csúcsáról szeretnénk panorámát. Mindkét kilátóhely kb. 40 perces gyaloglással elérhető. A Crni vrh felé vezető út - a hétvégi házak elhagyása után - egy fenyveserdőn vezet keresztül. A Velika Pleć felé vezető ösvény az I.M.T. vállalat üdülőháza után ágazik el a Crni vrh felé vezető útból. Ezután erdőn vezet keresztül, miközben keresztezünk egy felvonóval is rendelkező sípályát.

Még két főbb - jelzett - útvonal kiindulási helye Divčibare központja. A Paljba 1051 méteres kilátópontjához kb. 50 perc alatt juthatunk el, a jelzés a Divčibare-Kaona aszfaltúton vezet (ez tulajdonképpen a 21-es, Valjevo-Požega út felé vezető mellékút).

A Ljuti krs 962 m magasan fekvő kilátópontjához kb. egy órás sétával számoljunk. A központból észak felé a Hotel Divčibare épülete felé kell elindulnunk. Az út kb. 2 km hosszan az aszfaltúton vezet. Majd a benzinkútnál és a kempingnél balra indul tovább a földút. Kezdetben víkendházak között gyalogolunk, majd hamarosan elhagyjuk az épített környezetet és ligetes erdőbe érünk. Keresztezzük a körtúra útvonalát, majd további kb. 1 km megtétele után érjük el a Ljuti krs csúcsot.