top of page

Túra az Uvac-kanyonban

Kirándulás az Uvac folyó mentén

A képre kattintva galéria nyílik meg!

Az Uvac-kanyon meandereinek (kanyarulatainak) megközelítése:

A Sjenica-Ivanjica úton, Sjenica városától kb. 7,2 km a Vapa patak sárga korlátos hídja. Miután átmentünk rajta, balra egy fából készült pihenőhelynél található az útelágazás a kemping felé. A pihenő tetején „Krstac” feliratú tábla található. Az út jobb oldalán biciklitúrázóknak információs tábla is van (kék színű). Innen nem a tó, hanem a hegy irányába kell elkezdeni a gyalogtúrát.

A hegyet – emelkedővel – megkerüli a keskeny kövezett út, ami félúton földúttá válik.

Ahol a magasfeszültségű távvezetéket keresztezzük, a földút szétválik. Nekünk innen a bal felé vezető utat kell követni. Ezt egy rozoga tábla is jelzi. Ez a földút szép lassan leereszkedik a kempinghez.

Innen indul az ösvény a kanyon felé; a kempinget a WC-t mutató tábla irányában hagyjuk el. Kapu jelzi a védett terület kezdetét. Rögtön egy patakot keresztezünk egy kis fahídon. Itt vízvételi lehetőség is van, forrásvíz van csővezetéken ideszállítva.

Az ösvény mentén két párhuzamos sárga sáv jelzés jelöli az utat, de ennek figyelése nélkül is jól követhető a sétaút.

Balról feltűnik egy gyalogos függőhíd, de ezen nem kell átmenni! A kilátópontokhoz vezető ösvényt „vidikovac” feliratú tábla is jelzi.

Hullámzó domborzatú tájon haladunk fel- és le, közben az itt élők telkein is átsétálunk, ezeket szabadon nyitható fakapuk jelzik. Egy rövid időre erdőbe ereszkedünk, ez jelzi, hogy az Uvacba torkolló patakot fogunk keresztezni (fahíd). Emelkedővel kiérünk az erdőből és egyre közelebbről szemlélhetjük az Uvac folyó meandereit. Jobbról egy hatalmas szikla kísér bennünket. Továbbra is hol fel – hol lefelé haladunk, az utat továbbra is több helyen jelzi a „vidikovac” feliratú tábla.

Egy erősebb emelkedő után felérünk az első kilátópontra, ahol két fapad található. Innen már látható a Molitva csúcsánál található fa kilátópont, a sétaút végpontja. Újabb emelkedő következik, több helyen érdemes a kitaposott ösvényt elhagyni, a kilátás miatt.

Útkereszteződéshez érkezünk, balra egy kövekkel kirakott ösvény ereszkedik (ezt sárga nyilak is jelzik). Nekünk viszont nem erre, hanem egyenesen kell tovább mennünk. Bal felől több helyen gyönyörű a kilátás a meanderekre. Újabb emelkedő után megpillantunk egy házcsoportot, ez jelzi, hogy az út utolsó szakasza következik. Az ösvény innen felvezet az 1247 m magas Molitva csúcsára, majd egy nagy kanyarral rákanyarodik az Uvac-ra néző sziklapárkányra épített fa kilátópontra.

Az Uvac-kanyon túraútvonalának megközelítése autó híján:

Autó híján Sjenica városától kb. 7,5 km-t kell gyalogolnunk Krstac-ig; innen indul a javasolt túraútvonal a kemping és az Uvac folyókanyarulatai felé.

Amennyiben szeretnénk megspórolni ezt a kétszer 7,5 km-t, a Sjenicától Ivanjicáig közlekedő helyi buszokról le tudunk szállni Krstac-nál. Információim szerint Ivanjicából 10:20-kor és 18:40-kor, Sjenicából 12:00-kor és 23 órakor indul busz ezen az útvonalon. De ezek az indulási időpontok nem biztosak, ezért a sjenicai vagy ivanjicai autóbusz-állomáson mindenképpen tájékozódjunk!

A taxi is kivitelezhető megoldás, de ebben az esetben gondoskodjunk előre a visszaútról, kérjük el a taxis telefonszámát vagy beszéljünk meg vele egy időpontot, amikor felvesz bennünket Krstac-nál.

Stoppolás szintén megoldható, a helyiek nagy valószínűséggel megállnak; de nagy autóforgalomra ne számítsunk!