top of page

Skakavac-vízesés

Bosznia-Hercegovina legmagasabb vízesése - Szarajevó szomszédságában
Bosznia legmagasabb vízesése: a Skakavac-vízesés Szarajevó mellett

A képre kattintva galéria nyílik meg!

Bosznia-Hercegovina fővárosától, Szarajevótól mindössze 12 km-re található az ország egyik legmagasabbról aláhulló vízesése, a 98 méter magas Skakavac-vízesés. A bosnyák skakavac szó, magyarul szöcskét jelent.

Ha Szarajevóban járunk és szeretnénk egy különleges természeti látnivalóhoz túrázni, keressük fel a Bukovik-hegységben található vízesést! Nahorevo falu autóval vagy városkörnyéki buszjárattal is 20 perc alatt elérhető a főváros központjából, onnan pedig egy 4-6 óra hosszú, gyalogos körtúrával érinthetjük a vízesést és a legszebb, kiépített kilátópontokat.

A Szarajevótól északra található Nahorevoba a Sutjeska utcai (gimnázium előtti) buszvégállomásról indul a 69-es minibusz-járat. (Menetjegyet a buszvezetőnél válthatunk!) Kb. 20 perces zötykölődés után érkezünk meg Nahorevoba, ahol a buszforduló a mecset melletti boltnál van. (Megállóra utaló táblát vagy menetrendi hirdetményt ne is keressünk!)

A bolttal szemben megpillanthatunk egy fatáblát, amelyen szerepel a vízesés neve és a természetvédelmi területre utaló jelzés. A tábla melletti, keskeny aszfaltcsíkon induljunk el! Kezdetben a falu házai között vezet az út, amely egyre erőteljesebben emelkedik. Kb. 20 perces gyaloglás után elhagyjuk a település utolsó házait is és egy kisebb kereszteződéshez érünk. Itt egy újabb, apró táblát helyeztek el, amely balra mutatja az utat. Így a felfelé kanyarodó, egyre hiányosabb aszfaltburkolattal rendelkező aszfaltcsíkon folytassuk vándorlásunkat! A szerpentinező út erősen emelkedik, hol eltűnik az aszfalt, hol jó minőségű burkolat fedi. Tiszta időben, visszapillantva, láthatjuk kiindulási helyünket, a falu mecsetjét, míg a távolban feltűnnek Szarajevó épületei is.

Hamarosan egy rozoga kajibába botlunk, amelynek tetején napelemek találhatóak. Ez egy étterem illetve turistaház, amely után egy nagy térképvázlatot helyeztek el az út szélén. Ha autóval vagyunk, eddig a pontig tudunk kocsival feljönni, innen már gyalogolnunk kell. A térképvázlat tájékoztató tábla is, bemutatja a környék látnivalóit, a jelzett turistautakat és a vízesés megközelítési lehetőségeit.

A Skakavac-vízeséshez vezető legegyszerűbb és leggyorsabb út is innen kezdődik: folytassuk utunkat az aszfaltúton, amely immáron részben fenyves erdőben vezet. Újabb 15-20 perces séta után, egy építkezés közvetlen közelében, tájékoztató nyilak jelzik a vízesés felé vezető ösvényt. A felső ösvény a kilátóponthoz vezet (neve a táblákon: „vidikovac”, innen kb. 5 perc gyaloglásra), ahonnan fentről szemlélhetjük meg a vízesést. A látvány lenyűgöző: előttünk a mélybe aláhulló vízesés, jobbra pedig a hegység tájképe tárul fel előttünk.

Térjünk vissza az eligazító táblához, a már megismert ösvényen! Most ereszkedjünk le a vízesés aljához. Kövessük a „vodopad” jelzésű nyilat! Az ösvény jelzett, a Balkánon általánosan elterjedt piros körben fehér pötty jelzéseket találunk a fákon. A vízesés aljához újabb 20-25 perces sétával juthatunk le. A jelentős szintkülönbség legyőzését, jól karban tartott lépcsők és korlátok segítik.

A vízesés aljánál kis híd is található, amely az aláhulló vízből egyesülő patakon ível át. Előttünk (és felettünk) a 98 méter magas vízesés és egy hatalmas sziklafal áll. Ha közelebb megyünk a vízeséshez, érezhetjük az arcunkba csapódó vízpermetet; a látvány és az élmény egyedülálló.

Miután megcsodáltuk a vízesést, a lépcsőkkel tarkított ösvényen visszatérhetünk a kiindulási helyünkre illetve visszaereszkedhetünk a már megismert úton Nahorevoba.

A vállalkozóbb kedvűek viszont másik utat is választhatnak, amely a vízesés mellől indul és viszonylag szintben kanyarog vissza a kajiba mellett található tájékoztató táblához és térképvázlathoz. Ez az út egy jelzett, keskeny ösvény, amelyen kb. egy órás gyaloglással érhetünk vissza az útszéli térképvázlathoz. (Az ösvényből egyszer ágazik el egy másik, jobbra lekanyarodó jelzett út; de mi maradjunk szintben és ne induljunk el a völgy felé!)

A napelemes „turistaháztól” még újabb 45 perc – 1 órás ereszkedés vár ránk a faluig, a már megismert, keskeny aszfaltúton.

Nahorevoból pedig a 69-es járattal térhetünk vissza Szarajevóba. A minibusz menetrendjét az alábbi honlapon kereshetjük meg: http://www.gras.ba/ A szarajevói közlekedési társaság honlapján a menetrendek menüpont („Redovi vožnje”) alatt a „Minibus” almenüre kell kattintani, ahonnan pdf-ben tölthetjük le a kért vonal menetrendjét. Általánosságban elmondható, hogy óránként egy járat indul Szarajevóból, ami kis várakozás után fordul is vissza Nahorevoból. Hétvégén ritkább a közlekedés.

(Én 2015 augusztusának végén a 9:00-kor induló járattal indultam a falu felé, ahonnan a körtúra után, a 15:35-ös járattal tértem vissza Szarajevóba. A kirándulás bárki által teljesíthető és kényelmesen belefér egy napba.)

Figyelem! Bosznia-Hercegovinában az 1990-es évek délszláv háborújában nagyon sok taposóaknát helyeztek el, és a folyamatos aknamentesítés ellenére, ma is vannak akna mentesítetlen területek! A Skakavac-vízesés és a Bukovik-hegység ugyan aknamentesített, de a jelzett utakról és ösvényekről a biztonság kedvéért ne térjünk le, ne kóboroljunk! A helyszín a szarajevóiak kedvelt kiránduló és bicikliző területe, így sok turista járja a környéket; bátran elindulhatunk, de az alapvető óvatosságról ne feledkezzünk meg!

Mivel a Bukovik-hegység legmagasabb régiója 1500 méteres magasságban van, a téli hónapokban magas hótakaró borítja a tájat. A vízesés megközelítése és a jelzett utak és ösvények követése elsősorban május elejétől október végéig biztonságos. (Ne feledjük, maga a főváros, Szarajevó is 600 méteres magasságban található, a környező hegyek mind magasabbak 1000 méternél…)