top of page

Túra az Ovčar csúcsára

Kilátás a Kablarra és a Nyugati-Morava kanyarulataira – más szögből

A képre kattintva galéria nyílik meg!

Túra az Ovčar 986 méteres csúcsára

Ovčarra történő kirándulásunk legideálisabb kezdőpontja ezúttal is a Motel Dom. Ezúttal azonban át kell kelnünk a folyó felett átívelő gyalogos függőhídon. Kiegészítés: A függőhíd 2022-ben leszakadt, újjáépítéséig a település belterületén tudunk a folyón átkelni. Ez kb. 2-300 méteres kitérő.

A híd túlpartján fut a Čačak és Požega közötti 5-ös számú főút. A hídról letérve, induljunk el jobbra a főút szélén. Csak néhány tucat métert kell megtennünk a forgalmas úton, a Preobraženje kolostor felé mutató táblánál bal kéz felé elhagyjuk a főutat.  A keskeny aszfaltcsíkon felkanyarodunk a kolostorhoz.

A kolostorral szemben található egy erdősült völgy, ebben indul el az az ösvény, amelyet nekünk is követnünk kell. Az ösvény egyben a Sretenje kolostorhoz vezető legrövidebb út is, ezt egy fára erősített kis tábla is jelzi. A turistaösvény jól jelzett és jól követhető. Május elején itt tömegével virít a medvehagyma, így annak erős illata kísérheti utunkat. A jelzések hol a fákra, hol a villanypóznák tartóoszlopaira vannak felfestve.

A völgyfőben utunk elkanyarodik, ezt tábla is jelzi. Innen egy meredekebb, szerpentinező szakasz következik.

A Sretenje kolostor előtt ösvényünk kiér a zárt erdőből és elhalad a kolostorhoz tartozó kis legelő szélén. Itt a nyári időszakban juhokat legeltetnek. A kolostor kőből épült fala mellett haladunk el, de jól belátunk a kolostor belső területére is. A kolostor főbejáratával szemben egy nagy vízhozamú, kiépített forrás található.

Sretenjétől két út közül is választhatunk: továbbmegyünk a legrövidebb és egyben legmeredekebb, jelzéssel is ellátott ösvényen vagy a kolostorhoz érő, keskeny kocsiúton haladunk tovább. Én a kocsiúton indultam tovább, így azt írom le a továbbiakban.

A kolostor főkapujától induló aszfaltcsík hirtelen kanyart ír le és elindul abba az irányba, ahonnan a Preobraženje kolostor felől érkeztünk. Nem kell megijedni, az út hamarosan ismét elkanyarodik; most már a nekünk kedvező, Ovčar csúcsa felé tartó irányt veszi fel. Kezdetben az út mindkét oldalán erdő kísér, ez azonban 1 km megtétele után megváltozik: már csak bal kéz felől van erdő, jobb kéz felől (délnyugat felé) kultúrtáj szegélyez, elszórtan házak és a hozzájuk tartozó telkek, gyümölcsösök között haladunk.

Útkereszteződéshez érünk. Itt egy újabb forrás vize frissíthet fel bennünket. Mellette pihenőpad is található. A jó minőségű aszfaltcsík a lakott területek irányába indul tovább, nekünk a bal kéz felé elhelyezkedő, rendkívül rossz minőségű murvás útra kell térnünk, amely már túránk utolsó szakaszát jelenti, hiszen ez az út közvetlenül az Ovčar csúcsra szerpentinezik fel. Hol erdő kísér, másutt tisztás szélén kanyargunk, de egyre közelebbről látjuk a csúcson elhelyezett távközlési antennákat.

Az antennák mellett egy keskeny, jelzett ösvény vezet ki a kilátással is rendelkező csúcspontra, ahol az Ovčarsko-Kablarska transverzala túraútvonal bélyegzőhelye is található. Tiszta időben rálátunk a Kablar sziklás hegyoldalára és a Nyugati-Morava folyó kanyarulatára, Međuvršje vízerőművére és a mögötte felduzzasztott Međuvrško-tóra.

Normál túratempóban, a kolostoroknál és a forrásoknál megállva ez az út kb. 2 és ½ óra alatt megjárható, a teljes szintemelkedés pedig kerekítve 670 méter. A túra távja (egy irányban) megközelíti a 6 km-t.

Az Ovčar csúcsról a fent leírt útvonalon térhetünk vissza legkönnyebben Ovčar Banja településre, illetve a vasútállomáshoz vagy a Motel Domhoz.

Ovčar Banja megközelítéséről és a településen lévő szálláslehetőségekről a Kablar túra leírásának végén olvashat.