top of page

Kladovo

Megálló Kladovóban

A képre kattintva galéria nyílik meg!

Ha északról haladunk dél felé a Duna szerbiai oldalán, Kladovo városának elérése Duna-menti utazásunk végét jelenti. Persze kiindulópontja is lehet, amennyiben hazafelé szeretnénk végigutazni a folyó partján. Kladovo városától 10 km-re található a Vaskapu I. vízerőmű, amely közúti határátkelőhely Szerbia és Románia között. Így a szerb oldal felfedezése után átmehetünk Romániába is; de érkezhetünk onnan, Drobeta-Turnu Severin (Szörényvár) felől is, amely pontosan Kladovóval szemben helyezkedik el, a Duna túlsó oldalán.

A Duna jobb partján fekvő Kladovo egy 9000 lakosú kisváros, amely a környező területek adminisztratív központja. Lehet a környék felfedezésének bázisa, hiszen a városban működik szálloda (Hotel Aquastar Danube, Hotel Đerdap) illetve számos üzlet, étterem és grillbüfé található a kis sétálóutcában és annak környezetében. A Duna partján szabadstrand és egy rövid sétány található, ahonnan elláthatunk a Vaskapu I. vízerőműig. A túlparton pedig Szörényvár kikötőjét vehetjük szemügyre. A Kazán-szoros is mindössze 30-35 km-re van a várostól.

A belvárosnak jelentősebb látnivalója nincsen, és a város szélén, a Dunához közel épült Fetislam várának maradványai is igen rossz és elhanyagolt állapotban vannak.  A várat a törökök építették, Szulejmán parancsára 1524-ben. A romokat a város határától nyugatra találhatjuk, a belvárostól 10 perces sétányira. Elsősorban várrajongóknak érdemes megnézni, jelenlegi állapotában igen csekély a látogatottsága.

Kladovo megközelítése:

Belgrád felől a Duna partján haladó országúton érhető el a város, amely érinti Galambóc várát, Lepenski vir régészeti múzeumát, a Kazán-szorost és a Vaskaput. Ha dél felől érkezünk, jöhetünk Niš felől a 25-ös (Google maps szerint 35-ös!) úton (Zaječar városán át) vagy a Niš-Belgrád autópályáról Paraćinnál letérve az 5-ös úton Zaječarig, majd onnan a 25-ösön (Google maps szerint 35-ösön!) Kladovóig.

Ha Romániából érkezünk, a Vaskapu I. erőművön vezet át utunk, ez a nemzetközi határállomás. Gyalogosan nem kelhetünk át rajta, de információim szerint a nyári szezonban napi 3 alkalommal kishajó közlekedik a két város között. A hajó 2019 nyarán Kladovóból 9, 14 és 21 órakor indult a 15 percnyire lévő túloldalra. A jegyár 2019-ben 600 RSD volt. A kikötőnél található turistainformációs irodában kaphatunk információt.

A korábban létező Negotin-Turnu Severin buszjárat jelenleg nem közlekedik (http://www.nikolicprevoz.rs). Turnu Severin vonattal is elérhető, mind Bukarest, mind Budapest felől.

Ha maradunk Szerbiában, Kladovóból Negotin, Zaječar, Niš és a Duna mentén Belgrád is elérhető autóbusszal. Az autóbusz-állomás a kisváros szélén található, a Duna partjától 15 perces sétával közelíthetjük meg. Az irányt több helyen táblák jelzik. Részletes buszmenetrend a www.polazak.com oldalon.