top of page

Túra a Kablar csúcsra

Kilátás a Nyugati-Morava folyó kanyarulataira

A képre kattintva galéria nyílik meg!

Túra a Kablar csúcs kilátóhelyeire

Túránk a Dom Moteltől indul. Akik vonattal érkeznek Ovčar Banja állomásra, leszállás után jobbra induljanak a keskeny aszfaltcsíkon. Kb. 5 perc gyaloglással jutunk el a szálló sárga színű épületéhez, amely közvetlenül a Kablar sziklafala alatt helyezkedik el. A motel terasza előtt fut a vasútvonal.

Az autóval érkezőknek az 5-ös főútról le kell térniük Ovčar Banja központja felé (erre tábla hívja fel a figyelmet). A település központjában egy kis hídon kell átkelnünk, ez a posta és élelmiszerbolt épületéhez vezet. Erről jobbra kell lefordulnunk (a bolttal szemközt lévő keskeny aszfaltútra), amely elvezet az iskola épülete mellett, majd szorosan a Nyugati-Morava partján folytatódik tovább. Hamarosan egy elágazáshoz érkezünk; jobb felé (a folyóparton) a kolostorokhoz, bal felé (emelkedő út, amely átvezet a vasúti sínek alatt) pedig a Dom Motelhez jutunk.

A jelzett túraösvény a Dom Motel előtt található szürke transzformátor doboz mellett indul felfelé. A transzformátor dobozon találjuk a turistajelzést és az irányt mutató nyilat, mellette „vrh”, azaz csúcs felirat díszlik.

Ahogy elindulunk az ösvényen felfelé, erdőbe jutunk; a jelzések a fák törzseire vannak felfestve. Kb. 5 perces gyaloglás után egy útelágazáshoz érünk, ahol irányjelző táblák segítenek az eligazodásban.

A továbbiakban az 1-es és 2-es számozású útvonalat írom le, amely elvezet a sziklába vájt Szt. Száva templom mellett és a sziklaperem közelében halad a Kablar csúcsa felé.

Az útelágazás után folytatódik a szerpentinező turistaösvény. A moteltől számítva kb. 20 perces gyaloglás után érjük el az első kisebb kilátóhelyet, ami tulajdonképpen egy sziklaperem, kilátással a motelre, a Kablar sziklafalára és a Nyugati-Morava részletére. Ez a kis sziklaterasz 410 méteres tengerszint feletti magasságban van.

Ezt követően még erdőben haladunk, továbbra is szerpentinezve; ám néhány perc múlva kiérünk az erdőből és a sziklafal peremén húzódó ösvényen vezet tovább jelzett utunk. Pihenőhöz érkezünk, ahol pad és néhány emléktábla található. Innen újból jól rálátunk a kiindulópontunkra.

A pihenő után már nem zárt erdőben haladunk, hiszen a sziklafal peremén kiépített ösvényünkön vezet a jelzés. Ahol kicsit veszélyesebb az útszakasz, ott korlátok, illetve láncok segítik a haladást.

Az indulástól számított kb. 45 perc után érünk fel az 510 méteres magasságban épített Szt. Száva sziklatemplomához. A templomnak állandó személyzete nincsen, ottjártamkor teljesen le volt zárva a bejárat. Itt is lehetőség van megpihenni. A templomnál újabb tájékoztató tábla jelzi a továbbhaladás ajánlott útvonalát. Innen még mindig együtt indul tovább az 1-es és 2-es jelzésű turistaösvény.

Újabb nehéz útszakasz következik: korlátokkal és láncokkal segített utunk sziklás hegyoldalban halad tovább. A mészkősziklák nedves időben csúszósak, erre figyeljünk! A nehéz szakasz azonban nem tart sokáig, újra erdőbe érünk, ahol megpillanthatjuk a harmadik irányjelző táblát. Itt válik szét a csúcsra vezető két út. A 2-es jelzésű jobbra tart, az 1-es jelzésű pedig erős emelkedőn, enyhén balra indul tovább. Én az utóbbi utat választottam, így a továbbiakban azt írom le.

A tábla után egy erősen emelkedő törmeléklejtőn haladunk felfelé. A jelzések továbbra is sűrűn a segítségünkre vannak a tájékozódásban. 625 méteres magasságban enyhül az emelkedő, majd 645 méteren egy kilátópontra érkezünk. (Ez kb. másfél órás útra van a Dom Moteltől.) Innen Ovčar Banja központjára nyílik kilátás. Itt is emléktáblák vannak elhelyezve, fémkorlát választ el a meredek sziklafaltól.

Ha megcsodáltuk a kilátást, induljunk tovább a jelzett ösvényen, amely újabb 10 perc után, útirányjelző táblához ér. Itt válik el az 1-es útból az 1/A jelzésű. (Illetve becsatlakozik a 4/B jelzésű, amelyen esetlegesen visszatérhetünk Ovčar Banja-ra.)

Ha az 1-es utat választjuk, az erdőben haladó ösvényünk lassan földúttá szélesedik; miközben továbbra is emelkedik. Útkereszteződések esetén a jelzéseket kövessük! A 800 méteres magasságot az indulástól számított kb. 2 óra alatt érhetjük el.

A bükkerdőt helyenként már fenyves váltja fel, majd újabb elágazáshoz érünk, ahol megint piros irányjelző táblák mutatják a lehetőségeket. A csúcsra vezető út itt jobbra kanyarodik, széles földúton halad tovább, fenyvesek között. A védett terület határát jelző táblánál újabb eligazító jelzések is vannak: innen már kevesebb, mint 10 perc és felérünk a Kablar 885 méteres csúcsára. A csúcson, a környező hegyekben eligazodást segítő metszetet találunk. Itt is gyönyörű kilátás fogad a Nyugati-Morava szűk völgyére és a szemközti Ovčar csúcsára, azonban menjünk még tovább a távközlési oszlopok felé! A keskeny ösvény egy újabb, sziklaperemi kilátóponthoz vezet, ahonnan már tökéletesen ráláthatunk a Nyugati-Morava folyó meandereire (kanyarulataira), az alattunk található sziklaperemre és az Ovčar hegyre. Távcsővel több eldugott kolostorra is ráláthatunk: szemközt, az Ovčar hegy oldalában Sretenje tűnik fel; a két kanyarulat közötti kis földhídon pedig Jovanje és Uspenije bújik meg. Tiszta időben Čačak városa is jól látszik.

Normál túratempóban, a kilátóhelyeknél megállva ez az út kb. 2 és ¼ óra alatt megjárható, a teljes szintemelkedés pedig kerekítve 600 méter. A túra távja mindössze 4 km.

A Kablar csúcsáról Ovčar Banja-ra való visszatéréshez több útvonal közül is választhatunk. Ezekre az útirányjelző táblák hívják fel a figyelmet. Én a 4-es számú útvonalat választottam, ami a sziklás szakaszt kikerüli és részben lakott tájon halad át.

Ha megszemléltük a panorámát és kipihentük magunkat a csúcson, induljunk vissza a már ismert úton. Ismét elhaladunk a kiépített pihenőpadok és a természetvédelmi területre utaló tábla mellett, majd a széles földúton elérkezünk egy irányjelző táblához. Itt, ha balra indulunk, akkor a felfelé bejárt útvonalon ereszkedünk le. Ám ha egyenesen indulunk tovább (ez a táblán a 4-es és 5-ös jelzésű sétaút), még kitérőt tehetünk a Kablar 889 m magas csúcsára is (5-ös turistaút), ám innen a meandereket már nem szemlélhetjük meg.

Az elágazás után a 4-es úton ereszkedünk le Ovčar Banja felé. Az erdőből kiérve, elszórt hegyi tanyákat és házakat láthatunk, de figyeljük a jelzéseket, mert azok néhol a házakhoz tartozó földeken és gyümölcsösökön haladnak keresztül! Alkalmanként ritka a jelzéssűrűség, a hirtelen irányváltoztatásokat a jelzés alatti piros nyilak jelölik.

Hol gyümölcsösön haladunk át, hol erdőbe érünk, majd újabb művelt területen haladunk keresztül. Kb. 620 méteres magasságban egy távvezeték alatt sétálunk el, ekkor jobbra egy kisebb falu (inkább házcsoport) tűnik fel. Az út továbbra is lejt, majd beérünk egy kis faluba, ahol éles kanyarok is be vannak iktatva az útba.

Figyelem! A faluban a jelzett turistaút a telkeken és földeken halad át, alkalmanként a telkek kapuján is be- illetve ki kell mennünk. Itt sűrű a jelzések elhelyezése!

A telkeken áthaladva egy szélesebb kocsiútra érünk ki, amelyen továbbereszkedik utunk. A faluból kiérve újra erdőben vagyunk, hol földúton, hol egy távvezeték irtás sávjában bandukolunk. Ezen a szakaszon nagyon jó a jelzéssűrűség. Kanyarokban és elágazásokban is egyértelműek a jelek.

Túránk utolsó szakaszában – a csúcstól számítva bő egy órányi járásnyira – újabb lakott hely határához érünk. Ez Mečkovo brdo, ahonnan már kb. 20-30 perces sétára vagyunk Ovčar Banja vasútállomásától. A turistaút ugyanis pontosan a vasútállomással szembeni földúton éri el a települést.

Ezen az úton kb. másfél óra alatt érhetünk vissza Ovčar Banja-ra. A sziklás részt kihagyva, egy teljesen más hangulatú úton – kerülővel – érkeztünk vissza a kiindulási helyünkre.

Szálláslehetőség Ovčar Banja településen:

Legideálisabb hely a turistautak találkozásánál fekvő Motel Dom, amelynek étterme is működik. Amennyiben nem lenne szabad szoba, a település központjában működik egy kisebb szálloda (Hotel Kablar) illetve több magánszálláshely is rendelkezésre áll.

Ovčar Banja megközelítése vonattal:

Jelenleg napi 3-4 pár vonat áll meg a településen (2023-as állapot). Ezek a Požega és Kraljevo között közlekedő személyvonatok. Požega a Belgrád-Bar fővonal fontos állomása. Az aktuálisan érvényes menetrendet a szerb vasút honlapján kereshetjük: https://srbijavoz.rs/

Čačakon is felszállhatunk az Ovčar Banja felé tartó vonatokra, ez esetben Belgrádból közvetlen buszjáratokkal utazhatunk. Innen még kb. 15 perc a menetidő.

Országos menetrendi kereső címe: https://www.polazak.com/en/