top of page

Gradac folyó szorosa (Valjevo)

Kirándulás Európa egyik legtisztább patakja mellett

A képre kattintva galéria nyílik meg!

Ha megpihentünk Valjevóban, és felfedeztük a város látnivalóit, elindulhatunk Európa egyik legtisztább vizű patakjának nyomába, a Gradac patak szorosa felé. Elsőre furcsának tűnt, hogy egy 60 ezres város határában egy különlegesen tiszta vizű patakot találhatunk, de több forrás is megemlíti, hogy nagy számban él itt vidra, pataki pisztráng, márna és különböző folyami rák fajok.

A vízfolyás város felőli végén vízimalmok, éttermek és kiépített sétautak vonzzák a városból a zöldbe vágyókat. Ez a szakasz is szép, de inkább a városból kiszabaduló sétálókat szolgálja. Ám ha elhagyjuk a kiépített szakaszt és követjük a Szerbiában általánosan elterjedt piros karikában fehér pötty turistajelzést, eljuthatunk a patak vadabb és tényleg tiszta részeire is.

Ne egy Uvac-kanyonhoz hasonló, mély szurdokvölgyet képzeljünk el! Hazai viszonylatban a népszerű Cuha-szurdokhoz hasonlítanám a Gradac-szorost és turistaútját. Csak a Gradac (alacsony vízállás esetén) háromszor-négyszer szélesebb, mint a Cuha és a vad szoros nem 4-5, hanem 22 km hosszú. Érdemes akár csak néhány kilométer távolságra is elindulni és visszafordulni – ha elfáradtunk.

De hosszabb, akár egész napos túrákat is tehetünk a patak mentén! Jelzett ösvény vezet a város határától kb. 10 km-re fekvő Ćelije kolostorig. (A jelzett ösvény innen tovább vezet még a Gradac forrásáig is.) Ha ezt az útvonalat választjuk, hol a Gradac jobb, hol pedig a bal partján kirándulhatunk, miközben egyre mélyebbre hatolunk a Gradac-szorosban. Utunk hol eltávolodik a vízfolyástól, hol pedig közvetlenül a meder peremén kalandozik. A sekély, de bővizű patakon alkalmanként mezítláb kell átsétálnunk, de helyenként egyszerű hidakat is lefektettek a könnyebb átkelés érdekében. A szűk völgyben kanyarog, alagutazik a Belgrádból Bar felé tartó vasútvonal is, amelyre többször ráláthatunk.

A Gradac-szoros megközelítése a valjevói Tešnjar negyed felől a legkönnyebb. A Tešnjar macskaköves utcája a forgalmas Knez Mihailova útba torkollik (nem a Vidrak dombja, hanem a belváros irányában!). Ezen kell továbbsétálnunk, amíg el nem érjük a vasúti hidat. A vasúti híd után közvetlenül jobbra kell fordulni - ez az utca már a Gradac folyó partján kanyarogva éri el a kirándulórészt.

Először megpillanthatjuk a Tadića mlin-t, azaz malmot (szálloda és étterem). Itt egy fából ácsolt híd van, ami összeköti a Gradac két partját. Ezután egy mesterséges zúgó következik, mögötte egy kis felduzzasztott tavacskán „úszik” egy söröző. Ezután már természetesebb képét mutatja a Gradac és 2-3 km megtétele után elhagyjuk a város utolsó házait is. Több helyen találkozhatunk a víz partjára települt sörözőkkel. Kövessük az egyre keskenyebbé váló aszfaltcsíkot és előbb-utóbb feltűnnek a villanyoszlopokra, kövekre festett jelzések. Aztán egy sorompónál véget ér a makadámút is és megkezdődik a patak parti ösvény szakasza. Ezután többnyire a Gradac közvetlen partján sétálhatunk, de ahol kiszélesedik a völgy, ott eltávolodik az ösvény a vízfolyástól. Egy lovarda mellett is elbandukolhatunk, ahol mezőn legelnek az állatok.

Kb. 2-3 órányi járásra található Ćelije kolostora, amelynek közelében egy vasúti megállót is találhatunk (Valjevski Gradac a megállóhely neve). Itt a Belgrád és Prijepolje között közlekedő személyvonatok megállnak, így akár negyed óra alatt visszavonatozhatunk Valjevo állomására is (vagy folytathatjuk vonatozásunkat Belgrád illetve Užice, Zlatibor vagy – gyorsvonatra átszállással – a montenegrói tengerpart felé…).

Figyelem, frissítés: Legfrissebb információim szerint a 2019/2020-as menetrendi évben csak napi egy, Prijepolje felé tartó, délutáni személyvonat áll meg a megállóhelyen (a többi vonat nem áll meg itt).

A képre kattintva a 2015 májusában készült fényképeimből válogattam!